Zapraszamy do zapoznania się z ciekawą prezentacją Air Safety Institute AOPA http://www.aopa.org/AOPA-Live.aspx?watch=826EEC6F-7106-4F37-98D7-62A1E9D2E1C5#ooid=oyZmZlNDrpDxmkV3vylU9lgy6wK16VKj?cmp=SM.FB.ASI.May62015
Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których celem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Jedną z ostatnich publikacji jest materiał dotyczący katastrofy samolotu Seneca w styczniu 2009 r. Statek powietrzny wykonywał lot VFR z Chicago do Raleigh w Karolinie Północnej, ale w wyniku niesprzyjających warunków meteorologicznych i niewielkiej rezerwy paliwa rozbił się, powodując śmierć sześciu osób będących na jego pokładzie. Multimedialny materiał zapewnia dokładną analizę lotu od jego początku, aż do tragicznego końca. Opisane są w nim działania pilota, który pomimo dużego doświadczenia (nalot 2200 h), przed rejsem nie przeanalizował pogody i nie wykonał briefingu przedodlotowego. Wystartował do prawie 1000 km, nie wiedząc dokładnie, jaka pogoda czeka na niego na trasie lotu. Dodatkowo, statek powietrzny był przeciążony o ok. 150 kg, a jego wyważenie znajdowało się poza dopuszczalnym zakresem, co wpłynęło na manewrowość samolotu, jego stabilność w powietrzu, a także na podatność na przeciągnięcie.
W prezentację wmontowana jest autentyczna korespondencja z ATC, dzięki której można zrozumieć powagę sytuacji i wyzwania, z jakimi musiał zmierzyć się pilot w końcowej fazie lotu. W podsumowaniu, twórcy materiału podkreślają znaczenie właściwego przygotowania się do lotu, posiadania planu B i poznania limitów własnych możliwości.
A oto komentarz pana Grzegorza Brychczyńskiego, członka PKL:
1. Każdy PILOT otrzymuje od losu dwa worki: jeden pełny ze szczęściem, zaś drugi , pusty na doświadczenie. Cała sztuka rozumnego wykorzystywania tych prezentów polega na napełnianiu worka przeznaczonego na doświadczenie, zanim worek ze szczęściem zostanie opróżniony.
2. Respekt i szacunek dla żywiołu, jakim jest powietrze oraz stosowanie procedur i tradycji lotniczych pozwoli na zachowanie złotej zasady „aby ilości startów i lądowań posiadały znak równości.’’
3. Pamiętaj, że szkolenie lotnicze nie kończy się na zdaniu egzaminu państwowego na licencję. Każdy następny samodzielny lot to nowe doświadczenie pomagające i wzmacniające Twoją mentalność i eliminowanie ignorancji lotniczej. To pozwala na przeżycie własnych błędów.
4. Podstawą bezpiecznego wykonania zadania lotniczego przez współczesnego PILOTA , jest umiejętność i odpowiedzialność za zarządzanie dostępnymi informacjami płynącymi z sytuacji ruchowej pogodowej oraz z przyrządów pokładowych. Oznacza to, że, PILOT musi nauczyć się zarządzać nadmiarem dostępnych informacji. Należy umieć wybrać tylko te, które są ważne na danym etapie lotu i muszą być przełożone na odpowiednie decyzje lotnicze.