PKL na konferencji AVIA 2015

W dniach 26 – 27 listopada br. na lotnisku Balice w Krakowie odbyła się konferencja AVIA 2015.
Wydarzenie było kontynuacją organizowanych w latach 2013 i 2014 spotkań pod nazwą AVIA RAIL, poświęconych współpracy na styku dwóch gałęzi transportu – lotniczego i kolejowego.

Gospodarzem spotkania był prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków Balice Jan Pamuła, a głównym organizatorem prezes Spółki KOW Dariusz Kostrzębski. W organizację tegorocznej konferencji bardzo mocno zaangażował się Polski Klub Lotniczy, czego wyrazem było moderowanie całego spotkania przez prezesa Tomasza Balcerzaka i Jarosława Paszyna – członka Klubu.
Jarosław Paszyn przedstawił również prezentację pt. „Wpływ Systemu Transportu Małymi Samolotami i realizacji koncepcji Airport City na rozwój portów regionalnych”, która była rozwinięciem prac zrealizowanych przez zespół członków PKL i przedstawionych na spotkaniu Klubu w dniu 24.09.2015.

W pierwszym dniu konferencji uczestnicy mieli okazję zwiedzić „od środka” Port Lotniczy Balice, gdzie przedstawiono m. in. niedawno zakończoną sortownię bagażu. W drugim dniu konferencji przeprowadzono 4 panele dyskusyjne, których moderatorami byli Tomasz Balcerzak i Jarosław Paszyn:

1. Infrastruktura portów lotniczych
2. Obsługa portów lotniczych
3. Przyszłość regionalnych portów lotniczych
4. Bezpieczeństwo

Wśród zaproszonych panelistów była m. in. prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska – członek Polskiego Klubu Lotniczego.

W ramach 3. panelu Jarosław Paszyn przedstawił koncepcję, zaaprobowaną przez zarząd PKL, rozwoju lotnisk lokalnych poprzez wdrożenie Systemu Transportu Małymi Samolotami (STMS) i realizację idei Airport City. W trakcie prezentacji zostały przedstawione korzyści takiego rozwiązania dla regionalnych portów lotniczych, które dzięki STMS mogą uzyskać dodatkową możliwość dowozu pasażerów bezpośrednio na lotnisko z obszarów nie posiadających innych dogodnych połączeń. Natomiast realizacja koncepcji Airport City czy Aerotropolis pozwala na znaczny wzrost przychodów nielotniczych portu, co umożliwia bardziej elastyczne zarządzanie i znacznie zmniejszenie ryzyka utraty stabilności finansowej w przypadku zawirowań w podstawowej działalności lotniczej.