Connectivity niemieckich lotnisk
Niemiecki rynek lotniczy to drugi pod względem liczby pasażerów rynek lotniczy w Europie (po Wielkiej Brytanii). W zeszłym roku niemieckie porty lotnicze obsłużyły około 216 mln pasażerów oraz około 4,4 mln ton cargo. Od początku tego roku do końca sierpnia liczba pasażerów wyniosła ponad 147,5 mln pasażerów i była o 2,6% większa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, zaś wielkość obsłużonego frachtu lotniczego w tym samym okresie wyniosła prawie 3 mln ton (+2,1%).[1]
Pod względem total connectivity (direct i indirect) Niemcy zajmują w UE pierwsze miejsce, wyprzedzając Wielką Brytanię i Francję. Te trzy kraje w sumie odpowiadają za 44% unijnego connectivity. Frankfurt należy obok LHR, CDG, AMS oraz IST do najlepiej skomunikowanych lotnisk w Europie.[2]
Liczba bezpośrednich destynacji w sezonie letnim 2016
Niniejszą analizę zacznę od liczby destynacji obsługiwanych bezpośrednio z danego lotniska. Do największej liczby destynacji bezpośrednio pasażerowie mogą dotrzeć oczywiście z największych portów lotniczych w Niemczech. Pod tym względem bezwzględnie numerem jeden jest port lotniczy we Frankfurcie, następnie port w Monachium i Düsseldorfie. W kończącym się powoli sezonie letnim liczba bezpośrednich destynacji obsługiwanych z największych niemieckich portów lotniczych wynosiła następująco:
Źródło: na podstawie danych lotnisk[3]
Jak wskazuje powyższy diagram liczba bezpośrednich destynacji obsługiwanych z największego lotniska w Niemczech wynosi prawie 300. Dla porównania z największego lotniska w Polsce w sezonie letnim linie lotnicze oferowały bezpośrednie połączenia do 108 destynacji, zaś z lotniska Heathrow do ponad 180.
Istotne znaczenie ma przede wszystkim obecność macierzystej linii lotniczej. Nie bez kozery FRA (290 bezpośrednich destynacji) i MUC (243 bezpośrednie destynacje) mogą pochwalić się najobszerniejszą siatką połączeń bezpośrednich. Istotne znaczenie w tym zakresie ma fakt, iż oba lotniska są hubami dla Lufthansy.
Bezpośrednie połączenia z niemieckich lotnisk
W tej sekcji przyjrzymy się liczbie bezpośrednich połączeń z poszczególnych niemieckich lotnisk w ciągu tygodnia w obowiązującym wciąż sezonie letnim. Tutaj również obejdzie się bez niespodzianki – najwięcej bezpośrednich połączeń tygodniowo obsługiwanych jest z największych niemieckich portów lotniczych a kolejność wygląda następująco: FRA, MUC, DUS, TXL, HAM, STR, CGN i SXF. Jak widzimy na poniższym diagramie liczba bezpośrednich połączeń tygodniowo z FRA jest dwa razy większa niż z DUS.
Źródło: DLR
Powyższy wykres przedstawia liczbę bezpośrednich połączeń tygodniowo z kilku największych lotnisk w Niemczech. W przypadku połączeń bezpośrednich oraz z przesiadkami ich tygodniowa liczba jest już zdecydowanie większa. Ich liczba oscyluje w granicy około 96 tys. połączeń z lotniska FRA, ok. 88 tys. z MUC, ok. 82 tys. z DUS czy ok. 78 tys. z TXL.[4] Przedstawia to poniższy wykres.
Źródło: DLR
Niemiecki narodowy przewoźnik jest zdecydowanym numerem 1 w zakresie liczby połączeń wykonywanych tygodniowo z niemieckich lotnisk, z liczbą połączeń prawie dwa razy większa niż drugi kolejny przewoźnik. Należy jednakże zwrócić uwagę na silną obecność amerykańskich przewoźników.
Jeśli spojrzymy na liczbę połączeń total (bezpośrednich oraz z przesiadkami) wykonywanych tygodniowo na przykładzie czerwca 2016 roku z wybranych niemieckich portów lotniczych z podziałem wg linii lotniczej to wartości przedstawiają się następująco:
Źródło: DLR[5]
Lufthansa jest bardzo aktywna w swoim hubie we Frankfurcie. Oferuje połączenia do wielu państw świata. W przypadku Stanów Zjednoczonych LH jest zdecydowanie najsilniejszym przewoźnikiem we Frankfurcie. Jeśli zaś spojrzymy na lotnisko CDG i połączenia do Stanów Zjednoczonych, to wyraźnie zauważymy przewagę amerykańskich przewoźników nad miejscowym AF.
Lufthansa jest również silna w swoim drugim hubie – na południu Niemiec. Pod względem ASK najpopularniejszymi krajami do jakich w tym sezonie operuje LH z MUC są: Niemcy, Włochy, Francja, USA, Hiszpania, UK i Polska. Natomiast pod względem ASK najpopularniejszymi połączeniami LH z MUC są: połączenia do SFO, LAX, PVG, HND, HKG, ORD.
Dokąd najchętniej latają pasażerowie z niemieckich portów lotniczych?
Najpopularniejszymi krajami zarówno pod względem liczby destynacji, liczby wykonywanych połączeń oraz liczby pasażerów są w zasadzie niezmiennie od kilku lat te same państwa, przy czym ruch do Turcji ze względów politycznych i bezpieczeństwa regularnie w ostatnich kilkunastu miesiącach malał. Mimo to kraj ten pozostaje wciąż jednym z państw, do którego najwięcej miast ma połączenia bezpośrednie z niemieckimi lotniskami, a liczba ta wynosi 19. Turcja, jest za Włochami, Hiszpanią oraz Grecją wciąż jednym z najpopularniejszych krajów wśród niemieckich turystów. Z niemieckich portów lotniczych można bezpośrednio dolecieć do 29 portów lotniczych we Włoszech, 21 w Hiszpanii oraz 20 w Grecji. Dla porównania z niemieckich portów lotniczych można bezpośrednio dolecieć do 13 miejsc w Polsce oraz 14 we Francji.
Pod względem long-haul najpopularniejszymi krajami są bezsprzecznie: Stany Zjednoczone – 28 destynacji (obsługiwanych z FRA, MUC, DUS, TXL, CGN) oraz Chiny z 9 destynacjami (obsługiwanymi z FRA, MUC oraz TXL). Co ciekawe pod względem połączeń z Chinami Niemcy są najlepiej skomunikowanym lotniczo krajem w Europie. Dla porównania z innymi krajami europejskimi ilość chińskich destynacji mających połączenia z wybranymi portami lotniczymi w Europie wygląda następująco: z WAW – 1 destynacja, PRG – 2 destynacje, VIE – 2 destynacje, BUD – 1 destynacja, ZRH – 2 destynacje, z GVA – 1 destynacja, FCO – 5 destynacji, MAD – 4 destynacje, LON – 5 destynacji, AMS – 5 destynacji.
Ruch z/do Chin rośnie intensywnie w ostatnim czasie nie tylko z Niemiec ale ogólnie z Europy. W lipcu 2016 roku każdego dnia odbywało się średnio 167 połączeń pomiędzy europejskimi krajami a Chinami, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu do roku poprzedniego.[6]
Podsumowując, należy stwierdzić, iż niemiecki rynek lotniczy pod względem connectivity znajduje się na pierwszym miejscu w UE. Ilość dostępnych destynacji oraz połączeń bezpośrednich i pośrednich ma kluczowe znaczenie dla roli jaką pełni lotnictwo w tym kraju, nie tylko tworząc ponad 2% niemieckiego PKB, ale także wspierając ponad 800 tys. miejsc pracy.
Ewa Stopyra