24 października br. Polski Klub Lotniczy zorganizował w Uczelni Łazarskiego ciekawe spotkanie z Jackiem Krawczykiem, Przewodniczącym Grupy Pracodawców Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, organu doradczego dla Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej.
W ramach tej roli pan Jacek Krawczyk był między innymi sprawozdawcą Zintegrowanej Europejskiej Strategii Lotniczej (Integrated EU Aviation Policy) przyjętej w grudniu 2015 r. EKES przygotował kilka opinii na temat tego dokumentu.
I temu tematowi przede wszystkim poświęcone było spotkanie PKL.
Strategia uporządkowała liczne, podjęte w ostatnich latach, inicjatywy w branży lotniczej jak Wspólne Europejskie Niebo ( SES), SESAR, Pakiet Lotniskowy, Przegląd wytycznych w zakresie pomocy publicznej, Przepustowość lotnisk, Prawa pasażerów, Włączenie lotnictwa w unijny system handlu emisjami. Pan Krawczyk przedstawił stan zaawansowania/wykonania poszczególnych inicjatyw.
Strategia oparta została o 4 filary: ambitną politykę zewnętrzną, usunięcie barier wzrostu, utrzymanie wysokich standardów UE (bezpieczeństwo, ochrona środowiska i prawa pasażerów) oraz innowacje/inwestycje/technologie cyfrowe.
Polityka zewnętrzna ma polegać m. in. na prowadzeniu przez KE negocjacji nowych porozumień lotniczych w imieniu całej UE, zastosowaniu nowych sposobów zmierzenia się z nieuczciwymi praktykami konkurencyjnymi ze strony krajów trzecich oraz tworzeniu okazji inwestycyjnych z krajami trzecimi, opartych na wzajemnej liberalizacji zasad własności i kontroli przewoźników lotniczych.
Usunięcie barier to przede wszystkim dokończenie inicjatywy SES, poprawa efektywności usług lotniskowych, zwiększenie przepustowości lotnisk i poprawa connectivity celem pobudzenia wzrostu gospodarczego w Europie. Szczególnie ważny jest filar czwarty, w który, nadal brakuje kompleksowej koncepcji, jak lotnictwo w Europie może skorzystać na „Czwartej Rewolucji Przemysłowej”.
Gość omówił wyzwania wynikające ze Strategii dla branży lotniczej w Polsce. Wskazał na potrzebę myślenia holistycznego wspólnego dla całej branży lotniczej poprzez wyjście poza partykularne interesy przewoźników, lotnisk, kontrolerów ruchu powietrznego itd. Rozwój przemysłu lotniczego zwłaszcza przemysłu 4.0 jest kluczem do poprawy konkurencyjności polskiego lotnictwa. Strategia unijna jest szansą nie tylko dla lotnisk, linii czy PAŻP, ale przede wszystkim dla przemysłu lotniczego poprzez łatwiejszą standaryzację, certyfikację, współpracę międzynarodową itp. Polskie podmioty gospodarcze powinny zaangażować się w inicjatywę SESAR.
Potrzebna jest całościowa i skutecznie wdrożona Krajowa Strategia dla Lotnictwa i polska strategia musi być skoordynowana z unijną. Należy ulepszyć relacje między cywilnymi i wojskowymi władzami lotniczymi oraz prowadzić skuteczny dialog z organizacjami obywatelskimi w sprawach hałasu i innych dot. środowiska.
A na koniec spotkania miala miejsce promocja przez autora Andrzeja A. Mroczka książki ” Konstruktor. 26 rozmów z Andrzejem Frydrychewiczem”.